Musatehdas sai lämpimän vastaanoton Mainingin koulussa ja erityisesti maahanmuuttajaoppilaiden suuri osallistujamäärä ilahdutti – kulttuurien kirjo kuului päätöskonsertissa muiden muassa somalin-, arabian-, turkin-, kurdin- ja thain kielisenä rap-lyriikkana. Musatehdas-projektista tuleekin joka kerta erilainen, koulun oppilaiden näköinen kokonaisuus.
Mainingin koulussa Musatehdas-projektiin saivat osallistua aivan kaikki halukkaat oppilaat. Vaikka koulussa on omat musiikki- ja tanssiluokat, mukaan tuli myös oppilaita, jotka eivät koskaan aikaisemmin ole olleet kosketuksissa musiikin kanssa.
”Meillä on mukana oppilaita, jotka pääsevät soittamaan ja laulamaan ensimmäistä kertaa, ja tämä on ollut heille – ja itse asiassa ihan kaikille – todella antoisa kokemus ja mahdollisuus huomata, kuinka musiikki on yhteinen kieli, joka puhuu meille kaikille riippumatta siitä, mistä olemme kotoisin”, ilakoi Mainingin koulu musiikinopettaja Mirka Sirkkanen.
Mainingin koulussa puhutaan peräti 25 eri kieltä, joten yhteisöllisyyttä lisäävälle toiminnalle löytyy tavallista enemmän tarvetta. Musisoiminen ja yhdessä tekeminen antavat mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin ja tuoda oma kulttuurinsa näkyväksi.
”Pääsin laulamaan ja soittamaan surdoja meidän samba-sisääntulossa, ja se oli tosi kivaa. Me tutustuttiin uuteen kulttuuriin ja uusiin oppilaisiin eri luokista, joihin ei oltaisi koskaan uskottu että tutustuttais.”, kertoo Mainingin koulun kahdeksasluokkalainen Saara Sinik.
Mukaan lähti ilahduttavan paljon maahanmuuttajataustaisia oppilaita ja etenkin hiljattain maahan tulleita. Heidän integroitumisensa kouluyhteisöön eteni projektin aikana – ja varmasti myös sen ansiosta – jättiharppauksin, toteaa Mainingin koulun rehtori Eero Kling.
Musatehdas-projekti on osa UMOn yleisötyötoimintaa.