12.11.2019
13:00
Vapaa pääsy. Ei ilmoittautumista tai varauksia. Voimme taata sisäänpääsyn ja istumapaikan noin kuudellekymmenelle ensimmäisenä saapuvalle. Pyydämme saapumaan tilaisuuteen viimeistään klo 12:50, jotta harjoitukset pääsevät alkamaan ajallaan.

Harjoitussalin volyymitaso saattaa nousta korkeaksi, joten suosittelemme korvatulppien tai -suojainten käyttöä. Tilaisuuden kesto on noin 1,5 h.

Avoimet harjoitukset:

UMO Helsinki plays Dizzy Gillespie

Kapellimestarina Mikko Hassinen

 

Ti 12.11.2019 klo 13.00 // Kaapelitehdas, Helsinki


12.11.2019
13:00
Vapaa pääsy. Ei ilmoittautumista tai varauksia. Voimme taata sisäänpääsyn ja istumapaikan noin kuudellekymmenelle ensimmäisenä saapuvalle. Pyydämme saapumaan tilaisuuteen viimeistään klo 12:50, jotta harjoitukset pääsevät alkamaan ajallaan.

Harjoitussalin volyymitaso saattaa nousta korkeaksi, joten suosittelemme korvatulppien tai -suojainten käyttöä. Tilaisuuden kesto on noin 1,5 h.

Konsertin tiedot

UMO Helsinki Jazz Orchestra kunnioittaa Dizzy Gillespien (1917–1993) valtavaa musiikillista perintöä konsertissa Kanneltalossa 13.11. klo 19.00 – tervetuloa seuraamaan ohjelmiston avoimia harjoituksia UMO Helsingin harjoitussaliin 12.11. klo 13.00. Ohjelmisto on kattava läpileikkaus virtuoositrumpetistin kuuluisimpia sävellyksiä ja hänelle tärkeitä jazzstandardeja. Solisteina nähdään UMO Helsingin trumpettisektion soittajia, kapellimestarina toimii Mikko Hassinen.

Dizzy Gillespie vieraili UMOn solistina Helsingin Kulttuuritalolla vuonna 1982. Onnistuneen konsertin kruunasivat kehut, jotka Gillespie lausui lehdistötilaisuudessa: ”Tämä on paras orkesteri, jota olen vuosikausiin johtanut.”

John Birks ”Dizzy” Gillespietä pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista jazztrumpetisteista, jolla oli myös varsin merkittävä rooli modernin jazzin ja bebopin synnyssä yhdessä aikalaistensa Charlie Parkerin, Miles Davisin ja John Coltranen kanssa. Dizzy Gillespie tunnetaan virtuoosimaisen trumpetinsoiton lisäksi myös taitavana big band -säveltäjänä ja -sovittajana. Hänen kappaleensa Night in Tunisia, Manteca ja Salt Peanuts ovat tuttuja jazzin ystäville.

1930-luku oli swingjazzin kulta-aikaa. Big bandit solisteineen olivat oman aikansa poptähtiä ja big band -swing oli tanssittavaa ja viihdyttävää. 1940-luvulla Pohjois-Amerikan itärannikon muusikot halusivat jazzin olevan jotain muuta: he halusivat tehdä musiikkia, joka olisi taiteellisesti kunnianhimoista soitannollisesti ja sävellyksellisesti. He alkoivat luoda musiikkia, joka ei enää vastannut suuren yleisön toiveita tanssittavuudellaan tai viihteellisyydellään. Uusi musiikki, bebop, oli nopeatempoista ja ekspressiivistä. Se laittoi soittajien kyvyt koetukselle ja nosti jazzfanien tietoisuuteen uusia nimiä. Gillespien pienyhtyelevytykset Charlie Parkerin kanssa muodostavat modernin jazzin perustan ja ovat olleet inspiraationa ja esimerkkinä kaikille tuleville jazzin taiteilijasukupolville.

Avoimissa harjoituksissa tutustutaan big bandin työskentelyyn autenttisessa harjoitustilanteessa ja esimerkiksi kappaleiden tiettyjä osuuksia saatetaan käydä useita kertoja läpi. Avoimet harjoitukset ovat osa UMO Helsingin yleisötyötoimintaa. Lue UMO Helsingin yleisötyöstä lisää täällä.

Kuva: Olli Nurmi