Suosikkiteosten “jazzinnoksilla” on pitkät perinteet big band -musiikin historiassa. Musiikkitalolle UMO tuokin konsertin, jossa Beethovenin Kuutamosonaatti ja muut ihanat klassikkosävelmät on puettu uuteen big band -asuun.
”1920-luvulla afroamerikkalaisia vaikutteita sisältävää tanssimusiikkia, foxtrotia, sekä uudentyyppistä orkesterityyppiä, jossa oli saksofonit, trumpetit, pasuunat sekä rytmiryhmä, tehtiin tutuksi klassisen musiikin yleisölle sovittamalla ohjelmistoon niin sanottua kevyttä klassista.
1930-luvun puolenvälin jälkeen kansainvälinen swing-kuume teki big band -kokoonpanosta tanssiorkesteiden standardin aina rockmusiikin läpilyöntiin saakka. Swing-orkesterit jatkoivat 20-luvulla aloitettua perinnettä, jossa on selvästi kuultavissa musiikillisia silmäniskuja, esimerkiksi Glenn Millerin versiot Beethovenin Kuutamosonaatista ja Tšaikovskin Pateettisesta sinfoniasta.
1940- ja 50-luvuilla big bandit, ja jazzmusiikki yleisemminkin, suuntautuivat entistä enemmän kuuntelijoihin tanssijoiden sijaan. Noista ajoista lähtien on kuultu myös vakavampihenkisiä jazzin ja klassisen musiikin fuusiopyrkimyksiä, esimerkiksi Gil Evansin sovitukset Miles Davisille. Onneksi myös humoristinen kieli poskella -linja on säilynyt elivoimaisena,” konsertin kapellimestari Kirmo Lintinen kertoo.
Tätä konserttia ei suositella musiikkipoliiseille.
Konsertti on osa Avantin, UMOn ja FiBOn yhteistä Kaiken maailman klassikoita -konserttisarjaa.
Sarjalipulla edullisesti kolmeen konserttiin!
AUF-sarjalipulla pääset kuuntelemaan edullisesti Kaiken maailman klassikoita -konserttisarjan kaikki konsertit – kolme konserttia kahden hinnalla!
Kaiken maailman klassikoita -sarja: